ANNONS



STOCKHOLMS  VARJEHANDA

Detta är Specialreportage-sidan av den regionala webbtidningen Stockholms Varjehanda (SV), som är en fristående, opartisk och privatägd tidning i Stockholms län.

Text och bild där inte annat anges: Mac Lennart Lindskog,
mac.lennart.lindskog@stockholmsvarjehanda.se, mobiltelefon 073 514 66 60.
Denna sida uppdaterades den 25 oktober 2019 klockan 23.00.


 

Författaren
Lotta Holmgren
och konstnären
Peter Eugén
ställer ut
i Wira Bruk

Liselotte "Lotta" Holmgren ställer ut sina spänningsromaner och sin fotokonst tillsammans med Peter Eugéns akvarellmålningar i Wira Bruks kulturstuga (före detta kaffestuga). Fotograferad den 27 juli 2019.

 

Natur- och popkonstnären Peter Eugén samt författaren, fotografen och lokalpolitikern Lotta Holmgren ställer ut sina verk tillsammans i Wira Bruk i Österåkers kommun från och med den 27 juli till och med den 2 augusti 2019.

Peter Eugén (med efternamnet Nilsson när han vill använda det) beskrivs på sin egen hemsida som "en självlärd, spännande och talangfull konstnär med ett 50-tal utställningar runt om i landet och utomlands".

Hans konst har uppmärksammats av många konsthandlare och kändisar runt om i världen. Bland andra Bruce Springsteen, Sean Connery, Phil Collins, Danny Trejo och Toni Robbins.

Han har setts i Fox News, ABC News, Herald Finance, CBS News, NBC och i många tidningsartiklar.

Peter Eugén Nilsson föddes 1978 och är uppväxt i Sundsvall. Sedan 2007 är han bosatt och verksam i Stockholmsområdet.

Han började sin karriär som naturmålare. Efter att ha flyttat till Stockholm fokuserar han mer på porträttmålning och popkonst.

I utställningen i Wira Bruk dominerar hans Norrlandsmotiv med björkstammar och näckrosor.

Lotta Holmgren är en mångsysslare. Hennes yrkeserfarenhet omfattar uppdrag som företagsrådgivare, kommuntjänsteman, fotograf, författare, skådespelare och politiker.

Hon bor i Åkersberga och är för närvarande moderat ledamot i kommunfullmäktige i hemkommunen Österåker, ordförande i dess Val- och demokratinämnd samt nämndeman i Attunda tingsrätt.

Lotta Holmgren kom ut med sin andra spänningsroman 2018. Den heter "Inga tårar för Doris". Illustrationen på bokomslaget är skapad av Peter Eugén Nilsson.

Lotta Holmgrens debutroman "Kommunalrådet som försvann" gavs ut 2017.

Omslaget till Lotta Holmgrens senaste roman, "Inga tårar för Doris", är illustrerat av Peter Eugén Nilsson.

Publicerat: 28 juli 2019.

 


ANNONS


 

Recension:
Fascinerande memoarer av Gustaf Douglas

Gustaf Douglas berättar i sin memoarbok om framgångar och motgångar under sin enastående karriär som företagsägare.

 

Finansmannen Gustaf Douglas har kommit ut med sina memoarer, som han föredrar att kalla "mina minnens vittnesbörd". Det är så att säga i grevens tid: Han fyller 79 år inom kort.

Boken heter "Med blicken på stigen". Den är skriven i samarbete med Mats Hallvarsson, journalist och kommunikationskonsult.

För att vara en memoarbok är den lagom omfångsrik (drygt 300 sidor), varav 32 sidor med foton ur bland annat familjealbumet. Utgiven av Albert Bonniers Förlag.

Bokens titel syftar på Gustaf Douglas motto för företags-utveckling: "När du är på en lång vandring uppåt – håll blicken på stigen, inte på toppen!".

Gustaf Douglas är som person mycket fascinerande. Det är hans memoarbok också. Det har gått upp och ned för honom i livet. Mest upp: Han är numera mångmiljardär.

Han har bland annat medverkat till att utveckla säkerhetsföretaget Securitas och lås- och dörrföretaget Assa Abloy till globala jättar.

Securitas sysselsätter så många som 330 000 personer i 53 länder och omsätter 80 miljarder kronor.

Men vid flera tillfällen trodde han att hans företagargärning hade nått ruinens brant. Allra värst var det år 1985.

Han har även fått sparken från ett VD-jobb (för Dagens Nyheter-koncernen 1980).

I boken berättar Gustaf Douglas inledningsvis om sin barndom och och ungdom, som långt ifrån var en dans på rosor.

Tack vare stipendier och egna ihoptjänade pengar kunde han studera till en MBA (Master of Business Administration) vid Harvard Business School i USA.

Han gifte sig med Elisabeth von Essen (som ärvde Rydboholms gård i Österåkers kommun där de bor). De fick sönerna Carl och Eric.

Numera är Carl Douglas ägare till Rydboholm (med slottet där Gustav Wasa har bott i sin ungdom).

Eric Douglas är ägare till släkt-gården Stjärnorp i Östergötland.

Carl är inte gift, enligt databasen ratsit.se. Eric är gift med Die.

Gustaf Douglas bok om sitt liv är
"Tillägnat familjen:
Elisabeth
Carl och Pauline
Tvillingarna Louise och Miles
Eric och Die".

Med tanke på Rydboholms framtid under kommande generationer kan det vara intressant att tillägnan således omfattar även de tre personerna Pauline, Louise och Miles.

Boken innehåller några långa avsnitt med detaljerade skildringar av köp och försäljningar. Väldigt mycket siffror som det anstår en finansman. Íntressant för de initierade, men kanske mindre intressant för andra.

Gustaf Douglas delar generöst med sig av dyrköpta erfarenheter.

I många företag har han sett att det uppstår risker för olika sönderfalls-processer:

Det brukar börja med det horisontella sönderfallet, som kort och gott kan sammanfattas med kommentaren: "Det är inte mitt bord."

Det vertikala sönderfallet är ett snäpp allvarligare, ett tillstånd då ansvar, handläggning och beslut inte finner sin lämpliga hierarkiska nivå. Det kan till exempel röra sig om frågor som är för små för vd men för stora den tekniske direktören.

Det terminologiska sönderfallet innebär att företaget eller ännu värre en hel bransch skapar en egen begreppsapparat. Många så kallade förhoppningsföretag under internetboomen i slutet av 1990-talet var exempel på det terminologiska sönderfallet.

Det heltäckande begreppet för detta fenomen blev dessutom "Den nya ekonomin".

När antalet felaktiga beslut har nått över femtio procent är förloppet mycket snabbt och leder direkt till det fjärde stadiet – det totala sönderfallet.

För Gustaf Douglas är företags-kulturens starkaste inslag inlevelse; att alltid se medarbetarna, att alltid våga vara uppriktig i samtalet.

"En av vd:s viktigaste uppgifter är att skapa ett föredöme genom sitt eget uppträdande", skriver han.

Närheten till Stockholm har länge varit problematisk för Rydboholm:

"Under årens lopp kom många pigga exploateringsidéer från olika håll. De flesta avvisades blankt. Några var farliga att direkt gå emot, speciellt om de drevs från kommunalt tjänstemannahåll i Österåker och inte minst i Täby.

Men tiden arbetade alltid på vår sida eftersom de flesta planer dog bort som en stormvind i öknen."

Det Gustaf Douglas behandlar i boken är både intressant och lärorikt. Men jag saknar viktiga delar av hans talrika engagemang som han inte tar upp.

Till exempel:
•  Att han som styrelseordförande i Stockholms Handelskammare under flera år har varit den främste företrädaren för näringslivet i huvudstadsregionen
•  Att han som vice ordförande i direktionen för Riddarhuset har verkat aktivt för dess utveckling.
•  Att han som ledamot i Moderaternas partistyrelse har haft en unik insyn i och möjlighet att påverka det största regeringspartiet under regeringsåren 2006–2014.

Detta är ett spännande material som säkert räcker till en ny bok.

I den föreliggande boken saknar jag även en vettig kapitelindelning och en innehållsförteckning. Man ska snabbt och lätt kunna söka upp avsnitt som man är speciellt intresserad av.

Stockholms Varjehanda ger härmed Gustaf Douglas memoarbok "Med blicken på stigen" betyget fyra stjärnor på skalan 1–5 stjärnor.

Recensent: Mac Lennart Lindskog, Stockholms Varjehanda.
Publicerat: 13 februari 2017.

 


ANNONS


 

Kommentera innehållet i Stockholms Varjehanda på företagets Facebooksida!

 

Stockholms Varjehanda recenserar:

Toppbetyg för den nya filmen
om superhundar på Cosmonova


VIDEO (20 sekunder). Superhunden Henry (både livs levande och på bioaffischen i bakgrunden) medverkade tillsammans med sin husse hundföraren Ian Bunbury i samband med press- och förhandsvisningen av filmen "Superpower Dogs". Visningen hölls den 24 oktober på Cosmonova i Naturhistoriska riksmuseet på Frescativägen 40 i Stockholm.

 

Den nya filmen på Naturhistoriska riksmuseets kupolbiograf Cosmonova heter "Superpower Dogs". Den handlar om hundar som tillsammans med sina tränare har utvecklat superkrafter och uträttar stordåd i nödsituationer.

Den 45 minuter långa filmen hade storslagen premiär den 25 oktober 2019. Kvällen dessförinnan var det press- och förhandsvisning, som Stockholms Varjehanda deltog i. Filmen följer sex hundar som med träning och medfödda talanger utför stordåd i människans tjänst.

Vi får bland annat följa tiken Halo från nyfödd valp till vuxen livräddningshund. Halo, en dutch shepherd, tränar i över två år tillsammans med sin matte, brandkaptenen Cat Labrada vid brandkåren i Miami-Dade, för att bli godkända som räddningsteam i den amerikanska delstaten Floridas räddningspatrull.

En annan fyrbent filmstjärna från "Superpower Dogs" är bordercollien Henry, en lavinhund i British Columbia i Kanada. Henry och hans husse hundföraren Ian Bunbury vakar över skidorten Blackcomb på Whistler Mountain i Klippiga bergen. Henry är specialist på att rädda skidåkare som har begravts i lavin.

Både Henry och hans husse medverkade i samband med Cosmonovas filmvisningar av "Superpower Dogs" den 24 och 25 oktober till besökarnas stora förtjusning.

En annan superhund i filmen är Reef, en fyraårig newfoundland och sjöräddningsexpert, som patrullerar den italienska kusten tillsammans med sin hundförare commandante Ferruccio Pilenga.

Surf- och terapihunden Ricochet, en golden retriever från Kalifornien, hjälper barn med särskilda behov att surfa på havsvågor.

I Afrika hjälper de två blodhundarna Tipper och Tony, till att skydda hotade djurarter mot tjuvskyttar i Kenya.

– Det är första gången hunden står i fokus på Cosmonova. Filmens främsta kvalitet är att den visar relationen mellan människa och djur och den superkraft som kan uppstå när vi samarbetar. Det säger Caroline Borgudd, kommunikatör för Cosmonova.

Förutom superhunden Henry medverkade filmens regissör Daniel Ferguson och svenska superhundar som till exempel polishunden Keegan och vårdhunden Loppan i anslutning till Cosmonovas filmvisningar den 24 och 25 oktober.

"Superpower Dogs" är producerad av IMAX och Cosmic Pictures. Filmen rekommenderas för personer från 4 år och uppåt. För den svenska berättarrösten svarar musikproducenten, Idol-jurymedlemmen och hundälskaren Anders Bagge.

Naturhistoriska riksmuseet (NRM) är en statlig myndighet och Sveriges största museum. Museet vill öka kunskapen om naturen och inspirera till ansvar för vår värld. De naturhistoriska samlingarna innehåller fler än tio miljoner växter, djur, svampar, miljöprover, mineral och fossil. För besökarna finns elva permanenta utställningar och kupolbiografen Cosmonova, som visar filmer i världens största filmformat, IMAX (uttalas ajmax).

Cosmonovas kupol är 23 meter i diameter och har en total yta på 760 kvadratmeter. Ytan är således ungefär lika stor som en ny ordinär villatomt i Stockholmsregionen. Den luftkonditionerade salongen har 262 platser. Stolsryggarna lutar i olika grader beroende på i vilken rad de är placerade. Lutningen varierar för att nå den bästa visuella upplevelsen.

En av de inbjudna gästerna till press- och förhandsvisningen av filmen "Superpower Dogs" på Cosmonova den 24 oktober var näringslivsprofilen Antonia Ax:son Johnson. Hon lät sig fotograferas tillsammans med den fyrbenta filmstjärnan Henry. Antonia Ax:son Johnson var dagen till ära som synes iklädd en klänning med hundmönster.

Den fyrbenta filmstjärnan Henry ses här omgiven av Naturhistoriska riksmuseets chef överintendenten Joakim Malmström med två anhöriga.

Filmen är mycket välgjord. Ljud- och bildupplevelsen är av högsta biokvalitet. Innehållet är välbalanserat med tanke på ämnet och målgruppen. Huvudrollsinnehavarna, det vill säga hundarna, är imponerande skickliga och förstås mycket charmiga. En riktigt bra familjefilm, som kan bli en publikfavorit på Cosmonova.

Stockholms Varjehanda ger "Superpower Dogs" 5 stjärnor på skalan 1–5 i besöksvärde. Med andra ord: Toppnivå!


Recensent: Mac Lennart Lindskog, Stockholms Varjehanda.
Publicerat: 25 oktober 2019.

 


ANNONS


 

Stockholms Varjehanda recenserar:

Vikingamuseet på Djurgården
i Stockholm har bytt namn och
presenterar nytt lärorikt innehåll

"The Viking Museum" hette tidigare "Vikingaliv", vilket fortfarande används som kompletterande namn. Museet ligger på Djurgårdsvägen 48 i Wasahamnen på Djurgården i Stockholm. I denna forna båthall finns även museirestaurangen Glöd. Som kuriosum kan nämnas att ytterligare ett museum förbereds i en annan före detta båthall alldeles intill. Det heter Vrakmuseum, formellt "Vrak – Museum of Wrecks", och öppnar 2020. Vrakmuseum "vill ge besökarna en djupdykning till Östersjöns hemligheter".



VIDEO (17 sekunder). I pressvisningen av det omgjorda vikingamuseet på Djurgården i Stockholm den 18 september 2019 medverkade från vänster Tora Larsdotter Andersson. arkeolog och marknadsassistent med ansvar för museets marknadsföring och PR. Hon är arbetsledare, guide och programkoordinator. Har avlagt kandidatexamen i allmänarkeologi. Som hennes namn antyder är hon dotter till arkeologen Lars Andersson, som vid utgrävningar hittade graven med Estrids skelett år 1995. Graven låg vid Broby bro på Frestavägen i närheten av Såstaholm och Vallentunasjön i Täby. Till höger talar den konstnärliga ledaren Anne Charlotte Ytter. Hon ansvarar även för grafisk form och museibutikens designutveckling.I pressvisningen deltog även museets tf VD Karin Sahlin.

 

Under våren 2019 bytte det privat finansierade vikingamuseet på Djurgården i Stockholm namn från Vikingaliv till The Viking Museum. Namnbytet blev startskottet: Nu presenterar museet ett nytt utvecklat innehåll med nya utställningsföremål. Museet har gjorts om till ett mer upplevelsebaserat kulturhistoriskt museum.

Nya föremål från olika tidsepoker och livssituationer under vikingatiden har lånats in från Gotlands Museum och Sigtuna Museum för att bidra till en ökad historisk förankring. Föremål har även lånats in från Historiska museet i Stockholm.

På vikingamuseet finns två DNA-rekonstruktioner av vikingatida människor: Estrid Sigfastsdotter från Täby och en bonde från Sigtuna som har fått namnet Leifur.

– Vi erbjuder en heltäckande utställning som behandlar mer än bara Stockholm. Ett upplevelsemuseum helt och hållet om vikingar. Vi vill att besökarna ska få en känsla av att de står öga mot öga med vikingatiden. Därför har vi utvecklat utställningen med nya utställningsdelar, färger, lukter och mer storytelling. Det säger Karin Sahlin, tillförordnad VD för The Viking Museum i ett pressuttalande.

Museet har mycket välutbildade guider med specialområden inom arkeologi, osteologi (skelettlära) och historia.

Vikingatiden är den skandinaviska järnålderns sista period, från sent 700-tal till cirka 1100 e.Kr, enligt Wikipedia. Ungefär 300 år, med andra ord.

Vikingatiden anses allmänt ha påbörjats exakt den 8 juni 793, då vikingar plundrade klostret Lindisfarne på Englands östkust under det första skriftligt belagda vikingatåget.

Vikingatiden anses ha slutat år 1103/1104. Vid denna tid blev hela Norden ett eget ärkebiskopsdöme, vilket visar att dess invånare har blivit upptagna i den västerländska kulturkretsen, enligt Wikipedia.

Idén till Vikingaliv kom som en följd av det stora internationella intresset för vikingatiden samt behovet av att kunna uppleva vikingatiden på ett snabbt och modernt sätt utifrån en korrekt berättad historia.

Initiativtagarna är Staffan Götestam, ansvarig för regi och manus, Ulf Larsson, LG Nilsson och Fredrik Uhrström, arbetande styrelseordförande. Näste man att göra entré i projektet blev Björn Sundeby som finansierade en förstudie. LG Nilsson och Fredrik Uhrström fick därefter kontakt med Olof Stenhammar, som ville vara med på resan tillsammans med entreprenörerna Per Falk och Hans Olofsson.

Av museets webbplats framgår vidare att även investmentbolaget Vator Securities såg möjligheterna i projektet och bidrog till den slutgiltiga finansieringen som behövdes för att Vikingaliv skulle bli verklighet.

Vikingaliv stod klart i april 2017 och invigdes i närvaro av kung Carl XVI Gustaf och drottning Silvia.

Estrid Sigfastsdotter var en mäktig vikingakvinna som levde ett långt och händelserikt liv under 1000-talet. Hon levde således för 1000 år sedan. Estrid är ett av Sveriges äldsta skelettfynd, som har identifierats och kunnat namnges. Graven med Estrids kvarlevor i Jarlabankeättens gravfält påträffades av arkeologen Lars Andersson under Stockholms länsmuseums utgrävningar 1995. Estrid var en inflytelserik kvinna som levde bland annat i området kring Broby bro i dagens Täby kyrkby i Täby kommun. Hennes livstid kan genom runinskrifter bestämmas till omkring 1020–1080, enligt Wikipedia. Enligt andra bedömare blev hon ungefär 75–80 år gammal.

Estrid var farmor till den kände storbonden Jarlabanke (vars grav man ännu inte har hittat). Hon är en av de första kända kristna i Sverige. Tack vare att hon var kristen finns hon bevarad som skelett eftersom man oftast brände sina döda före kristendomens intåg. På fotot från The Viking Museum ses den mycket mänskliga modellen av Estrid Sigfastsdotter skapad av dock- och modellmakaren Oscar Nilsson och utlånad av Täby kommun.

Detta är en replika av den mest kompletta hjälmen från vikingatiden. Den hittades i en gravhög i Gjermundbu i Norge. En allmänt spridd felaktig uppfattning är att stridande vikingar hade hjälm på huvudet. Inom arkeologin är dock vikingatida hjälmar sällsynta. Till och med ytterst sällsynta: Det finns säkra fynd från endast totalt tre hjälmar, som har hittats i Sverige, Norge och Danmark! På Gotland i Sverige och i Tjele i Danmark har arkeologer hittat fragment från den del av hjälmen som har suttit ovanför ögonen. Den mest kompletta hjälmen från vikingatiden hittades alltså i Gjermundbu i Norge.

Vikingamuseet har skapat en lekhörna där besökande barn får röra och leka med alla saker.


VIDEO (8 sekunder). Det här är en scen i Ragnfrids saga. Det är år 963 under vikingatiden i Sverige. Ragnfrids man Harald har slarvat bort familjens förmögenhet och måste ge sig ut i världen för att förvärva tre tunnor silver. Ragnfrids saga är en fiktiv berättelse baserad på historiska personer och händelser. Passar för vuxna och barn från 7 år. Besökarna sitter i små vagnar som rör sig längs en bana i en tunnel med olika scener i museets bottenvåning. Man får bevittna plundring i Väst och trälhandel i Öst.

Med ljud, ljus och stämningsfulla miljöer färdas man genom den 11 minuter långa vikingaresan som berättas av Ragnfrid. Hennes saga erbjuds på följande nio språk: Svenska, engelska, ryska, finska, kinesiska, spanska, italienska, franska och tyska. För personer med nedsatt hörsel finns manuset till vikingafärden utskrivet på svenska och engelska.

BETYG: 4,5 STJÄRNOR AV 5 MÖJLIGA

Sammanfattande omdöme: Ett saklig, lärorik och upplevelsefull sammanställning av föremål och berättelser om den mytomspunna vikingatiden. Denna 300-åriga period i nordisk historia presenteras på ett överskådligt sätt i museets mycket begränsade utrymme i den före detta båthallen på Djurgården.

Ett bra museum har blivit ett ännu bättre museum.

Stockholms Varjehanda ger The Viking Museum 4,5 stjärnor på skalan 1–5 i besöksvärde. Med andra ord: Nära toppnivå!

Recensent: Mac Lennart Lindskog, Stockholms Varjehanda.
Publicerat: 20 september 2019.

 


ANNONS


 

Stockholms Varjehanda recenserar:

Livrustkammarens nya utställning är en gyllene succé

Livrustkammaren är ett statligt museum om Sveriges kungliga historia. Museet är beläget på Slottsbacken 3 i Stockholms slotts källarvalv sedan 1978. Ett affischställ med ett porträtt av Karl X Gustav (1622–1660) iklädd hjälmkrona med plym vägleder besökarna till entrén. Livrustkammarens logotyp innehåller en häst (se affischstället och slottsväggen): Den symboliserar Gustav II Adolfs stridshäst Streiff, som finns uppstoppad inne i museet. Detta foto och övriga foton i reportaget är tagna den 21 juli 2019.



VIDEO (82 sekunder). I Livrustkammarens nya basutställning visas åskådliga bildspel över svenska kungar och drottningar på skrovliga källarvalvsväggar. Utställningen lockar många utländska besökare. Audioguider finns på svenska, engelska och ryska. Det är fritt inträde.

 

Måndagen den 17 juni 2019 invigdes Livrustkammarens nya permanenta utställning (basutställnigen) av kung Carl XIV Gustaf i närvaro av drottning Silvia. I ceremonin medverkade även kulturminister Amanda Lind (MP), som liksom kungen höll tal.

– Efter 40 år med i princip samma utställning är det dags att uppdatera den kungliga historien och monarkins makt. Ny forskning och kunskap gör att det finns mycket nytt att lyfta fram och berätta. Den nya utställningen visar fler perspektiv och inte minst drottningarnas och prinsessornas betydelse kopplat till föremålen. Det sa Livrustkammarens museichef Malin Grundberg.

Livrustkammaren är Sveriges äldsta museum. Det skildrar Sveriges kungliga historia efter den danskstyrda Kalmarunionen 1523 fram till nutiden.

Livrustkammaren var ursprungligen Kungahusets förråd av dräkter, rustningar och vapen. År 1628 bestämde kung Gustav II Adolf att de kläder som han hade använt i fälttåg i Polen skulle bevaras "uthi Rust-Cammaren till en evig åminnelse", vilket lade grunden till dagens museum.

Genom århundradena har därefter vapen och föremål som ceremonidräkter, hästmunderingar och vagnar förts över från Hovet till Livrustkammaren.

Sedan den 1 januari 2018 tillhör Livrustkammaren myndigheten Statens Historiska Museer (SHM).

Från och med Gustav Vasa och fram till och med Carl XVI Gustaf har Sverige haft 23 regenter.

I den nya basutställningen visas både bekanta föremål och sådana som inte har visats tidigare, framhåller museet. En av de viktigaste nyheterna i utställningen är en sammanhållen kronologisk berättelse om monarkins makt under 500 år. En intressant och lärorik historia.

Den nya utställningen har till uppgift att vara lättare att förstå och ska beröra alla sinnen. Interaktiva stationer med dofter, material och ljud ska inspirera till ett nyfiket lärande om den svenska kungliga historian. Att inte ha någon förkunskap om Sveriges historia ska inte vara något hinder, enligt museet.

Basutställningens sex rum är indelade i tidsordning (i stället för som tidigare i ämnesområden):
Rum 1: Självständighet och maktkamp. Vasatiden 1521–1611.
Rum 2: Sverige expanderar. Stormaktstiden 1611–1654.
Rum 3: De stora krigens tid 1654–1718.
Rum 4: Frihetstiden och revolutioner 1721–1809.
Rum 5: Nationalism och nya ideal 1818–1914.
Rum 6: Monarki i demokratins tid 1907–nutid.

Den här ovanstående indelningen borde finnas på ett tydligt och lättillgängligt sätt på museet och i dess trycksaker. Det skulle göra utställningen ännu mera överskådlig för besökare.

Kröningsmantlar, dräkter och klänningar med långa släp har lyfts fram i montrar och kommit till sin fulla rätt.

I museet finns många unika föremål och intressanta fakta:

  Erik XIV var den första kungen av Guds nåde. Han kröntes 1561 och manteln är det äldsta bevarade plagget från en svensk kröning.

  På älghudsjackan (kyllret) som Gustav II Adolf bar under sina sista timmar i livet i Lützen 1632 finns flera skotthål och skador. I stridens tumult krossade en kula kungens vänstra armbåge och han blev skjuten i ryggen. Man ser också att han har stuckits i bröstet. Ett närskott i huvudet tog slutligen kungens liv. Efteråt plundrades liket på allt utom skjortor och strumpor. Kyllret har senare återlämnats till Sverige.

  År 1650 kröntes drottning Kristina till kung. Kröningen i Storkyrkan bekräftade hennes manliga auktoritet och ställning som kung av Guds nåde. Genom maskulint genus fick hon kunglig status. Hennes kröningsmantel är magnifik.

  Skottet på Operan. Maskeraddräkten som Gustav III bar den ödesdigra kvällen de 16 mars 1792 finns att beskåda.

När Gustav II Adolf stupade den 6 november 1632 i Lützen överlevde hans stridshäst, Streiff. Hästen dog dock under kungens likfärd i norra Tyskland. Streiff finns nu bevarad i Livrustkammaren, både uppstoppad i en monter och som symbol för museet. Streiff var en oldenburgare, en ras som hade avlats fram på ett tyskt stuteri i början av 1600-talet.

Enligt ett bevarat kvitto, daterat i november 1631, betalade Gustav II Adolf 1 000 riksdaler för sin stridshäst. Det var kolossalt mycket pengar för en häst: De kostade vanligtvis mellan sjuttio och åttio riksdaler. Säljaren hette Johann Streiff von Lauenstein. Det är uppenbart att hästen har fått sitt namn efter sin forna ägare.

Den så kallade "Kyritzryttaren" representerade konungen och det eviga kungadömet i Karl X Gustavs begravningsprocession 1660.

På julen 1949 uppvaktade den 3-årige "Lillprinsen" (nuvarande kung Carl XVI Gustaf) sin 91-årige farfars far Gustaf V. Lillprinsen var då klädd i den här lilla uniformen för Livgardet till häst. En likadan ljusblå uniform, men med ridbyxor och ridstövlar, bär Beridna Högvakten än idag. Även kungens "första skor", hans vita kolt med smockbroderi och en barnkostym med skjorta finns att beskåda i Livrustkammaren.

Dessa plagg för Lillprinsen skänkte hans mor, prinsessan Sibylla, tillsammans med Lillprinsens fars uniformer 1952. Lillprinsens far, prins Gustaf Adolf, omkom i flygolyckan på Kastrup i Köpenhamn den 26 januari 1947. Till höger i bakgrunden skymtar kronprinsessan Victorias blåa myndighetsklänning från ceremonin den 14 juli 1995.

Monarkins vagga. Den så kallade tronföljarvaggan från 1655 användes senast vid prinsessan Estelles dop 2012. Den förgyllda vaggan med vakande änglar är det enda av Livrustkammarens föremål som fortfarande är i bruk. Ursprungligen var vaggan en dopgåva till den nyfödde Karl XI.

Längst nere i Livrustkammaren, under de grå stenvalven, finns de kungliga vagnarna. Med guldblänk, dyrbara sammetstextilier och förspända hästar låter de oss ana något av prakten i forna tiders processioner, enligt museet. Vagnarna är utpräglade statusobjekt. Deras uppgift var att synas och att synliggöra kungamakten.

På fotot ses Drottningens Hornska vagn. Den är en av drottning Sofia Magdalenas statsvagnar. Den ägdes tidigare av riksrådet greve Adam Horn, som hade sålt vagnen till Hovstallet. Vagnen är tillverkad i Sverige omkring år 1760. Den är skulpterad i trä och har förgyllda bronsbeslag. Dörrmålningarna är skapade av Lorens Gottman på 1770-talet. Alla vagnarna kördes för sista gången i Karl XV:s kröningsprocession 1860.

 

BETYG: FEM STJÄRNOR AV FEM

Sammanfattande omdöme: Ett praktfullt, kreativt och färgstarkt urval av både kungars och drottningars historia i ett behändigt format, det vill säga ganska små men effektivt tillvaratagna utrymmen. Ett bra museum med bra utställningar har blivit ett ännu bättre museum med ännu bättre utställningar.

Stockholms Varjehanda ger Livrustkammaren i Stockholm 5 stjärnor på skalan 1–5 i besöksvärde. Med andra ord: Toppnivå!

Recensent: Mac Lennart Lindskog, Stockholms Varjehanda.
Publicerat: 23 juli 2019.

 


ANNONS


 

Nya järnvägsbron mellan Gamla
stan och Söder monterades
med millimeterprecision

Den nästan 200 meter långa och mer än 1 400 ton tunga sektionen av den nya järnvägsbron över Söderström i Stockholm monterades med stor precision den 18 juli 2019. Stockholms Varjehandas foto togs från Munkbrohamnen vid Mälaren utanför Gamla stans tunnelbanestion i riktning mot Södermalm.

 

Den så kallade Getingmidjans nya järnvägsbro på nästan 200 meter och över 1 400 ton monterades in på millimetern torsdagen den 18 juli 2019. Ett tekniskt och mycket tidskritiskt arbete i strömmande vatten, enligt det statliga Trafikverket.

Getingmidjan är den drygt två kilometer långa sträckan mellan Stockholm Central och Stockholms södra. Getingmidjan är den mest trafikerade tågsträckan i Sverige och satsningen är avgörande för att punktligheten i hela Sverige ska förbättras.

Den nya bron lyftes på plats från pråmar och med hjälp av avancerad lyftutrustning. Ett precisionsjobb med små marginaler, som var beroende av bra väderförhållanden utan alltför kraftiga vindar.

Bron över Söderström anlände på pråmar till Söder Mälarstrand sent på kvällen söndagen den 14 juli. Att enbart köra bron från dess sammanfogningplats i Västerås till Stockholm är i sig ett stort precisionsarbete, framhåller Trafikverket.

Dessförinnan hade två stycken 100 meter långa brodelar (som har tillverkats i Estlands huvudstad Tallinn) skeppats genom Södertälje sluss över Mälaren till Västerås hamn för sammanfogning till en 200 meter lång brodel.

Väl framme i Stockholm fördröjde och försvårade sämre väderförhållanden en del jobb såsom att förtöja bron i inseglingsposition. Det uppstod även tekniska svårigheter med förankringspråmen som gjorde att det jobbet tog lite längre tid.

När väderförhållandena förbättrades roterades transportpråmarna och förankringspråmen i rätt läge för att sedan kunna skjutas in mellan brostöden.

– Vi har använt lyftvagnar på pontoner istället för kran för att lyfta på bron. Ett mycket effektivt och tekniskt intressant arbetssätt, som gjorde det möjligt att få hela bron över Söderström lanserad på endast ett fåtal dagar. Det säger Lahja Forssbeck Rydberg, som är projektledare för brobytet på Trafikverket.

Om ungefär en månad, den 19 augusti, öppnas Getingmidjan för tågtrafik igen. Gångbron över Söderström öppnas igen den 1 november 2019.

Publicerat: 20 juli 2019.

 


ANNONS


 

Stockholms Varjehanda recenserar:

Stadsmuseet i Stockholm
är bra men kan bli bättre

Stadsmuseet i Stockholm har adress Ryssgården vid Slussens tunnelbanestation på Södermalmstorg. Den nyligen renoverade byggnaden hette ursprungligen Södra stadshuset. Den uppfördes under perioden 1667–1684 efter ritningar av arkitekterna Nicodemus Tessin den äldre och hans son Nicodemus Tessin den yngre. Där fanns tidigare de ryska köpmännens handelsplats Ryssbodarna. Museet har funnits i byggnaden sedan 1942. Fotot togs i samband med Stockholms Varjehandas besök den 9 juli 2019. Som synes är den öppna museigården föga utnyttjad. Där borde det myllra av folk under sommarhalvåret, enligt recensenten.

 

Stadsmuseet i Stockholm (fram till 2013 Stockholms stadsmuseum) håller öppet igen sedan återinvigningen den 27 april 2019. Detta efter att ha renoverats under drygt fyra år. Kärnan i den omfattande museiverksamheten är förstås Stockholmsutställningen på tre våningsplan. Där får besökarna uppleva Stockholms historia från Gustav Vasas reformation år 1527 (då svenskarna började bli protestanter i stället för katoliker) fram till idag.

I Stockholmsutställningen "går färden från stormaktsdrömmar till förortspunk via rännstensromantik, ölhallar och folkhemsideal", enligt museet.

– Vi vill att den nya utställningen ska ha något för alla. Besökarna får ta del av nästan 500 år av Stockholmshistoria och alla sinnen ska väckas. Jag hoppas att besökarna går ut på stan efter besöket och återupptäcker vårt Stockholm med nya ögon. Det säger utställningens projektledare Lin Annerbäck i ett pressuttalande.

Målsättningen med renoveringen och ombyggnaden uppges vara att skapa förutsättningar för en modern, flexibel och utvecklingsbar museiverksamhet. Kontor har flyttat ut och givit plats åt utställningar och rum för besökare.

Täckta fönster har öppnats upp och ger nu intressant utsikt över Slussens pågående ombyggnad. Väggar som har stängt inne trapphus och delat upp salar har tagits bort. Besökarna får uppleva husets ursprungliga rymd.

– Byggnaden har alltid varit och ska fortsättningsvis vara en central mötesplats i Stockholm. Här ska man kunna hitta, dela och bidra med nya berättelser om Stockholm. Tillsammans skapar vi en fördjupad känsla för Stockholm, framhåller Ann-Charlotte Backlund, stadsantikvarie och projektledare för ombyggnaden.

Museichefen för Stadsmuseet vid Slussen heter Sara Claesson.

FYRA VÅNINGSPLAN

Stadsmuseet är numera indelat så här:

I entréplanet (våningsplan 0) finns Reception med information och butik samt kapprum, matsäcksrum, introduktion till museet (filmsal) och en tillfällig utställning (för närvarande om stadsdelen Östberga).

Våningsplan 1: Utställning för perioden 1527–1720 plus Salongen (bland annat bibliotek).

Våningsplan 2: Utställning 1720–1950 och Hörsal.

Våningsplan 3: Utställning 1950–idag samt tillfälliga uställningar (för närvarande fem sångkörer som i videoverk hyllar Stockholm och en fotoutställning "De okonventionella") samt familjen Pihlqvists hem.

En bra start på besöket i Stadsmuseet, som har fritt inträde, är att se på introduktionsfilmen om Stockholm i museets entrévåning.

Eftersom det här är en recension kommer nu några omdömen om museets ombyggnad och dess Stockholmsutställning. Museets verksamhet omfattar mycket mer än så, till exempel guidade vandringar i huvudstaden och Stockholmskällan.se (Stockholms historia i ord, ljud och bild).

RESTAURANGEN SAKNAS

Den största besvikelsen är att den omtalade restaurangen ännu inte finns på plats i museet. Ett anslag från Stadsmuseets ägare Stockholms stad meddelar (den 9 juli 2019) bland annat att "Restaurangen är tyvärr inte öppen. Förberedelserna har tagit mycket längre tid än beräknat, men vi hoppas att Restaurang Myller öppnar så snart det går. I dagsläget har vi tyvärr inget datum."

En annan iakttagelse är att museets Stockholmsutställning skildrar livet i staden från Gustav Vasas reformationsår 1527 och framåt. Stockholm grundades ju av Birger Jarl redan år 1252. Det är nästan 300 år tidigare. Tanken är kanske att Medeltidsmuseet på Helgeandsholmen får ta hand om stadens första 300 år.

Stockholmsutställningen har fått fler rum än tidigare. Det kan ha bidragit till en känsla av rörighet. En lösning kan vara att museet tydligt numrerar utställningsrummen i den ordning som man förväntas besöka dem.

De tillfälliga utställningarna om Östberga och Fem körer känns ganska enkla och bleka i jämförelse med den permanenta utställningen.

Ett rum med påkostad audiovisuell teknik i Stockholmsutställningen tillägnas "Den svenska näktergalen" det vill säga den världsberömda operasångerskan Jenny Lind (1820–1887). Som besökare förstår man att det är tänkt någonting mer än att bara se och lyssna.

Det visar sig efteråt att en tanke är att man själv kliver upp på scenen tillsammans med den tidens stora svenska artister Jenny Lind och Emilie Högqvist (skådespelerska). Hur många gör det?

I övrigt kan nämnas att sittplatserna i museet är ganska obekväma: Hårda träsitsar, ibland utan ryggstöd.

BETYG: TRE STJÄRNOR AV FEM

Sammanfattande omdöme: Ett mångsidigt och intressant urval av huvudstadens historia i en nyrenoverad byggnad, som ännu inte nyttjas till fullo.

Stockholms Varjehanda ger Stadsmuseet i Stockholm tre stjärnor av fem möjliga i besöksvärde för ombyggnaden och Stockholmsutställningen.

I ett av museets rum ser man den ryske handelsmannen Petr Belous visa upp sina varor på Ryssgården (som man även kan se utanför museets fönster). Han är skapad av modell- och dockmakaren Oscar Nilsson. Ryska handelsmän hade rätt att sälja sina varor i de så kallade ryssbodarna under sträng kontroll.

Stadsmuseet i Stockholm består av fler utställningsrum än tidigare. På fotot ses ingången till ett rum med en modell av det ståtliga palatset Makalös, som låg på nuvarande Karl XII:s torg. Palatset som verkligen var makalöst uppfördes under åren 1635–1643 och revs 1825 efter en brand.

Sverige fick sin första regeringsform 1634. Det innebar att regering, riksdag och rikets förvaltning skulle finnas i huvudstaden. Mäktiga adelsmän fick tomter mitt i staden för att bygga ståtliga palats. Ju närmare slottet desto finare. Det mest påkostade palatset hette Makalös. Det ägdes av familjen De la Gardie och låg mellan Norrström och Kungsträdgården. På fotot ses en närbild av Stadsmuseets fina modell av palatset Makalös, som brann ner år 1825.

Även korridorerna tas tillvara för Stockholmsutställningen på Stadsmuseet.

Stadsmuseets hörsal för konferenser och andra sammankomster har fått ny inredning.

Recensent: Mac Lennart Lindskog, Stockholms Varjehanda.
Publicerat: 14 juli 2019.

 


ANNONS


 

De fem vinnarna på Web Service
Award-dagen blev Zeta, Bostads-
förmedlingen, NetOnNet, System-
bolaget och Fastighetsbyrån


VIDEO (47 sekunder). Web Service Awards VD Pierre Du Rietz presenterade resultatet av Sveriges största webbplatsundersökning på WSA-dagen den 30 januari.

 

Sveriges bästa webbplats, e-handelsplattform och mobilupplevelse under 2018 har nu utsetts. Det skedde på WSA-dagen den 30 januari 2019 på konsert- och konferensanläggningen Nalen på Regeringsgatan 74 i Stockholm. De fem vinnarna är Zeta, Bostadsförmedlingen i Stockholm, NetOnNet, Systembolaget och Fastighetsbyrån.

Tävlingen utgår ifrån den största svenska webbplatsundersökningen med svar från över 147 000 respondenter. Den årliga undersökningen utförs sedan år 2000 av Web Service Award (WSA). En expertjury använder besökarnas omdömen för att utse Sveriges bästa webbplatser.

JURYNS MOTIVERINGAR

Zeta.nu – vinnare i kategorin Information & Service
Juryns motivering: "Webbplatsen är mycket användarvänlig och smakfull. Den innehåller en rad smarta funktioner som underlättar för besökarna. Sajten har sin målgrupp i fokus och ger en hög nytta på ett inspirerande sätt både via dator och mobilt."

Bostadsförmedlingen i Stockholm – vinnare i kategorin Samhällskommunikation
Juryns motivering: "Det här en webbplats för alla, vilket märks på att den är inkluderande med bra språkval. Sajten kännetecknas av att vara enkel, tydlig och informativ. En webbplats som besökarna tycker om."

NetOnNet – vinnare i kategorin E-handel
Juryns motivering: "Att ständigt arbeta med att förbättra för sin besökare ger resultat! Webbplatsen känns ärligt lockande. Det är lätt att navigera, finns bra jämförelser och möjlighet att fynda. Här vill man handla!"

Systembolaget ViNet – vinnare i kategorin Intranät
Juryns motivering: "Det här är ett intranät med ett tydligt mål och vision. Intranätet ger nytta både åt medarbetarna och kunderna och är en del av kundupplevelsen. Ett inbjudande intranät redan vid namnet."

Fastighetsbyrån – vinnare i kategorin Bästa Mobila Upplevelse
Juryns motivering: "Detta smultronställe ger en mycket bra mobilupplevelse. Som användare placeras man i centrum där man enkelt hittar information, allt varvat med mycket stilrena bilder."

– Årets vinnare har lyckats tillgodose sina besökares skiftande krav och behov. Alla vinnarna är exempel på när utveckling utgått från besökarnas bästa. De är tilltalande, lätta att navigera, informativa och bäst av allt anpassade att möta besökaren på bästa tänkbara sätt på den plattform som besökaren valt. Det säger Pierre Du Rietz, VD för Web Service Award.

Bästa förbättrare 2018 blev:
Information & Service: Riksbyggen.se
E-handel: NetOnNet.se
Samhällskommunikation: PRV.se
Mobilt: Riksbyggen.se
Intranät: Systembolaget ViNet

Juryn bestod denna gång av:
Mamite Andersson, IT&Telekomföretagen
Matilda Nordfeldt, Sveriges Annonsörer
Helena Gamble, Stockholms Handelskammare
Pierre Du Rietz, Web Service Award AB.

Före prisutdelningen på kvällen hölls ett antal föreläsningar på eftermiddagen under ledning av dagens moderator/konferencier Per Torberger.

Medverkande föreläsare var Pierre Du Rietz, WSA, Johan Albertsson, Rek.ai, Annasara Jeansson, Språkkonsulterna, Sara Forsling, Systembolaget, Suzanne Winting Husén, Riksbyggen, Jan Ericsson, WSA, Ida Serneberg, Noroff School of Technology & Digital Media, Jonas Carlström, Star Republik, och Martin Edenström, Capgemini/MKSE.se.

Den välbesökta WSA-dagen arrangerades på konsert- och konferensanläggningen Nalen på "Gata Regerings 74" i Stockholm. Den ligger i ett hus grundat redan 1888. Nalen är en förkortning av det ursprungliga namnet Nationalpalatset. Stället var under 1940- och 1950-talen Stockholms främsta danspalats "där allting händer och fötter", enligt den legendariske Nalen-VD:n Gustaf "Topsy" Lindblom. Han var för övrigt även en framstående idrottsman: Vann guld i tresteg vid OS i Stockholm 1912.


Publicerat: 31 januari 2019.

 


ANNONS


 

Stockholms Varjehanda recenserar:

Historiska museet visar viktig
utställning om Förintelsen
under Andra världskriget


VIDEO (35 sekunder). Historiska museets besökare kan "samtala" på engelska med två överlevande från Förintelsen: Pinchas Gutter (polack som numera bor i Toronto, Kanada) och Eva Schloss (österrikare som numera bor i London, England). Det sker genom förinspelade intervjuer i den interaktiva installationen "Dimensions in Testimony" från USC Shoah Foundation. USC är förkortningen för University of Southern California, som har sitt huvudsäte i Los Angeles. Utställningen ger också tillgång till USC Shoah Foundations videoarkiv med 55 000 vittnesmål från Förintelsen och andra folkmord. I Stockholms Varjehandas videoklipp pratar Pinchas Gutter. Filmat under pressvisningen den 24 januari 2019.

 

Utställningen "Speaking Memories – Förintelsens sista vittnen" visas den 25 januari–1 september 2019 på Historiska museet i Stockholm. Utställningen berättar om personliga minnen och erfarenheter från Förintelsen (på engelska Holocaust). Genom porträtt och vittnesmål uppmärksammas de överlevande som så småningom hamnade i Sverige.

I utställningen finns även en avancerad interaktiv installation, där besökarna kan fråga på engelska två överlevande (en man och en kvinna i naturlig storlek på en bildskärm) om deras erfarenheter från Förintelsen. De två överlevandes svar består av förinspelade uttalanden. Det är första gången som denna högteknologiska installation visas på ett museum i Europa.

– Andra världskriget och Förintelsen är delar av Sveriges historia, som vi också har gemensamt med Europa och resten av världen. Därför är det viktigt att lyfta de överlevandes vittnesmål tillsammans med de händelser som kulminerade i folkmord. Det säger Historiska museets chef Katherine Hauptman.

Dessutom visas några autentiska föremål från koncentrationslägret Auschwitz-Birkenau, flera videointervjuer med överlevande som bor i Sverige samt åtskilliga porträtt tagna av fotografen Karl Gabor.

FLYKTINGLÄGER PÅ LOVÖ

Utställningen skildrar även livet efter befrielsen genom berättelser och arkeologiska fynd från ett flyktingläger på Lovö utanför Stockholm. Flyktinglägret var i bruk under slutet av Andra världskriget. I en film berättar Livia Fränkel och Adéle Schreiber, som har bott i Lovölägret, om minnen från tiden där och mötet med det svenska samhället.

På Lovö i Ekerö kommun låg 1944–1946 ett flyktingläger, där flyktingar från Estland och rumänska kvinnor från koncentrations- och krigsfångelägret Bergen-Belsen placerades. I samband med senare arkeologiska undersökningar på Lovö upptäcktes spår av lägret, bland annat en kam, hudkräm, tandborste, tandkräm och porslinsskärvor.

– Förintelsen, det systematiska och industrialiserade utrotandet av Europas judar under ledning av ett "upplyst" europeiskt land, är unik. Men Förintelsen har också en universell giltighet genom den lärdom som kan dras från denna den mörkaste tid direkt till vår egen nutid. Förintelsen är inte en judisk angelägenhet, den är och måste förbli en universell angelägenhet. Det säger Lizzie Oved Scheja, director för Judisk kultur i Sverige.

"Speaking Memories – Förintelsens sista vittnen" är producerad av Historiska museet och Judisk kultur i Sverige i samarbete med USC Shoah Foundation – the Institute for Visual History and Education samt the Auschwitz-Birkenau State Museum.

USC Shoah Foundation har grundats av den amerikanske filmregissören Steven Spielberg, som är känd bland annat för den sjufaldigt Oscarbelönade filmen "Schindler's List".

Övriga samarbetsparter i projektet är Paideia – the European Institute for Jewish Studies in Sweden, Föreningen Förintelsens överlevande i Sverige, Forum för levande historia och Synagogan Adat Jeschurun.

BRA OCH INNEHÅLLSRIK BOK

I samband med utställningen släpptes ett 223 sidor tjockt dokument i form av en tvåspråkig bok på svenska och engelska med samma namn som utställningen. Boken "Speaking Memories" har möjliggjorts genom stöd av Ulrika och Joel Citron, Elisabeth Citrom, Ide och David Dangoor samt Annika och Gabriel Urwitz.

Under våren 2019 pågår dessutom en programserie kopplad till utställningens teman.

Historiska museets utställning om Förintelsens sista vittnen är en mycket viktig händelse – inte minst i dagens svenska samhälle. Utställningen handlar dock nästan enbart om judiska erfarenheter.

Som recensent anser jag att det hade varit intressant om utställningen därutöver hade skildrat även andra drabbade gruppers erfarenheter av Förintelsen: Polacker, romer, sovjetiska krigsfångar m fl. Det kunde ha gett ytterligare perspektiv.

Under perioden 1940–1945 deporterade nazisterna mer än 1 100 000 människor från olika grupper till Auschwitz-Birkenau, som var det största koncentrations- och förintelselägret.

Därav var 1 000 000 judar, 75 000 polacker, 21 000 romer och 15 000 sovjetiska krigsfångar samt 15 000 fångar av andra nationaliteter. Över en miljon av dessa människor dog i Auschwitz-Birkenau. Uppskattningsvis var 90 procent judar. De festa mördades i gaskamrar av SS-soldater, framgår det av utställningen.

Det större utställningsrummet är konventionellt inrett med bland annat många porträttfoton på överlevande vittnen från Förintelseperioden. Där finns också utställningsobjekt som känns igen från en tidigare utställning på Historiska museet: Torah-skåpet och föremål från Lovö-lägret.

I det mindre rummet kommer däremot utställningens höjdpunkt med de elektroniska "samtalen" på engelska med två överlevare.

UTSTÄLLNINGENS BETYG: FYRA STJÄRNOR AV FEM

Stockholms Varjehanda ger Historiska museets utställning "Speaking Memories – Förintelsens sista vittnen" betyget fyra stjärnor av fem möjliga – mycket tack vare de högteknologiska "samtalen" med två överlevande vittnen i rummet med "Dimensions in Testimony" samt för den innehållsrika boken med samma namn som utställningen. Värt ett besök med andra ord.

I utställningen "Speaking Memories – Förintelsens sista vittnen" visas bland annat porträtt av överlevande, som hamnade i Sverige. I bakgrunden ses det Torah-skåp, som efter Novemberpogromerna med kulmen under den så kallade Kristallnatten (natten till den 10 november 1938) smugglades från en synagoga i Hamburg till judar i Stockholm. Skåpet används traditionellt till förvaring av Torah-rullar, det vill säga heliga judiska skrifter. Fotot togs under pressvisningen den 24 januari då utställningen presenterades av från vänster Katherine Hauptman, museichef för Historiska museet, Lizzie Oved Scheja, director för Judisk kultur i Sverige, och Susanna Zidén, projektledare för Speaking Memories.

Den blåvitrandiga fångdräkten (skjorta, byxor och mössa) i montern har tillhört Jan Gondek, före detta fånge och en av de första som arbetade på Auschwitz-Birkenau State Museum. Fångarna var tvungna att bära märken som skulle visa deras identitet och grupptillhörighet. P i en röd triangel betydde politisk fånge. Siffrorna var fångarnas ID-nummer i lägret. Inlån från Auschwitz-Birkenau State Museum i Oświęcim i nuvarande Polen.

Recensent: Mac Lennart Lindskog, Stockholms Varjehanda.
Publicerat: 28 januari 2019.

 


ANNONS


 

Nya statsråd och omflyttningar
i regeringen Löfven II


VIDEO (122 sekunder). Efter regeringsförklaringen i kammaren och anmälan om vilka statsråd som ska ingå i regeringen höll statsminister Stefan Löfven en pressträff med den tillträdande regeringen. Pressträffen samlade ett hundratal journalister, fotografer och filmare i Sammanbindningsbanan, Östra riksdagshuset, vid 12-tiden den 21 januari 2019.


VIDEO (38 sekunder). Den tillträdande regeringen ställde upp för fotografering även utomhus. Här ses statsråden på riksdagstrappan ned till Riksplan inför promenaden upp till Kungliga slottet.

 

Måndagen den 21 januari 2019 klockan 11.00 avgav statsminister Stefan Löfven sin regeringsförklaring i riksdagen och anmälde de statsråd som ingår i den nya regeringen.

Det formella regeringsskiftet ägde rum vid en så kallad skifteskonselj i konseljsalen på Kungliga slottet i Stockholm. Det skedde under ordförandeskap av Kung Carl XVI Gustaf och i närvaro av Kronprinsessan Victoria, riksdagens talman Andreas Norlén och den tillträdande regeringen. Konseljen inleddes klockan 14.15.

Sverige har drygt fyra månader efter den allmänna valdagen den 9 september 2018 äntligen fått en beslutande regering i stället för övergångsregeringen. Stefan Löfven har efterträtt sig själv som regeringschef.

Det är regeringen som styr Sverige och är drivande i arbetet med att förändra landets lagar. Sveriges regering består av en statsminister och 22 ministrar (= statsråd).

– Nu inleder vi ett historiskt samarbete. Sverige får en regering som består av Socialdemokraterna och Miljöpartiet de gröna och som samarbetar om budgeten och politikens inriktning på flera områden med Centerpartiet och Liberalerna. Det framhöll statsminister Stefan Löfven i sin regeringsförklaring.

Hela regeringsförklaringen om den påbörjade mandatperiodens politiska målsättning kan läsas genom att klicka här.

Sveriges regering består numera av följande personer:

Statsrådsberedningen
Statsminister Stefan Löfven (S)
EU-minister Hans Dahlgren (S)

Arbetsmarknadsdepartementet
Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S)
Jämställdhetsminister samt minister med ansvar för arbetet mot diskriminering och segregation Åsa Lindhagen (MP)

Finansdepartementet
Finansminister Magdalena Andersson (S)
Finansmarknads- och bostadsminister, biträdande finansminister Per Bolund (MP)
Civilminister Ardalan Shekarabi (S)

Försvarsdepartementet
Försvarsminister Peter Hultqvist (S)

Infrastrukturdepartementet (nytt)
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S)
Energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman (S)

Justitiedepartementet
Justitieminister Morgan Johansson (S)
Inrikesminister Mikael Damberg (S)

Kulturdepartementet
Kultur- och demokratiminister samt minister med ansvar för idrottsfrågorna Amanda Lind (MP)

Miljödepartementet
Miljö- och klimatminister samt vice statsminister Isabella Lövin (MP)

Näringsdepartementet
Näringsminister Ibrahim Baylan (S)
Landsbygdsminister Jennie Nilsson (S)

Socialdepartementet
Socialminister Lena Hallengren (S)
Socialförsäkringsminister Annika Strandhäll (S)

Utbildningsdepartementet
Utbildningsminister Anna Ekström (S)
Minister för högre utbildning och forskning Matilda Ernkrans (S)

Utrikesdepartementet
Utrikesminister Margot Wallström (S)
Biståndsminister Peter Eriksson (MP)
Utrikeshandelsminister och minister med ansvar för nordiska frågor Ann Linde (S).


VIDEO (35 sekunder). Mikael Damberg (S), numera skäggig, byter befattning från näringsminister till inrikesminister. Här i videoklippet intervjuas han av Stockholms Varjehanda om sina viktigaste arbetsuppgifter.


Se även videokommentaren av riksdagsledamoten och Täbybon Camilla Brodin (KD) beträffande regeringsbildningen och regeringsförklaringen den 21 januari i den lokala webbtidningen Täby Allehanda på www.tabyallehanda.se.

Publicerat: 21 januari 2019.

 


ANNONS


 

Årets bästa film på Stockholms
filmfestival blev "Firecrackers"

Stockholms internationella filmfestival presenterade på fredagskvällen den 16 november 2018 årets vinnare:

Bästa film: "Firecrackers" av Jasmin Mozaffari. För sin originalitet i framställningen av kärleken mellan två vänner, strävan efter frihet, självständighet och lojalitet i en våldsam värld tilldelas "Firecrackers" Bronshästen för bästa film.

Bästa dokumentär: Vitaly Manskys för "Putin's Witnesses". Vitaly Manskys kritiska krönika om Putin och hans nära krets tar hem Bronshästen för Bästa dokumentär.

Stockholm Impact Award: "Los Silencios" av Beatriz Seigner. Los Silencios är en visuellt hypnotisk spökhistoria som utspelar sig i Amazonas hjärta där en familj söker skydd i skuggan av gerillakriget.

Bästa regi: "All Good" av Eva Trobisch.

Bästa debut: "Skate Kitchen" av Crystal Moselle.

Bästa manus: "Capernaum" av Nadine Labaki, Khaled Mouzanar, Jihad Hojeily och Michelle Keserwany.

Bästa kvinnliga skådespelare: Michaela Kurimsky för "Firecrackers".

Bästa manliga skådespelare: Victor Polster för "Girl".

Bästa foto: Hiroshi Okuyama för "Jesus".

Bästa kortfilm: "The Judgement" av Raymund Ribay Gutierrez.

Fipresci-priset: "Cold War" av Pawel Pawlikowski. Varje år delar Fipresci-juryn ut ett pris till vinnaren i kategorin Open Zone.

Årets Rising Star: Alba August. Hon är vinnaren av årets Rising Star (morgondagens stjärna) för sin roll som Astrid Lindgren i "Unga Astrid".

Årets 1 km film: Julia Thelin. Årets en-kilometer-films stipendium går till en ung regissör med stor talang för att med rörelse och kroppar diskutera och presentera olika idéer kring genus, könsroller och sexualitet.

Årets hedersomnämnande 1 km film 2018: Ernst De Geer. Årets hedersomnämnande går till en regissör som lika träffsäkert som övertygande diskuterar manlighet och sociala maktstrukturer i finkulturens salonger.

Wild Card: Fanny Ovesen, Jerry Carlsson och Ernst De Geer. Pristagarna vinner 400 000 kronor vardera.

Short Pitch: Disa Östrand. Årets vinnare av Short Pitch-priset är Disa Östrand, som tilldelas 25 000 kronor för kortfilmsutveckling.

Tidigare under årets festival har följande priser delats ut:

Stockholm Lifetime Achievement Award: Mary Harron. Hennes nya film heter "Charlie Says"

Stockholm Achievement Award: Gunnel Lindblom.

Stockholm Visionary Award: Asghar Farhadi.

Vinnaren av årets publikpris tillkännages på måndag den 19 november.

Publicerat: 16 november 2018.

 


ANNONS


 

Recension:
Anna Odells nya film "X&Y" är
en avsiktligt förvirrande
undersökning om intimiteter


VIDEO (78 sekunder). Under Stockholms filmfestivals galainvigning den 6 november 2018 på biografen Skandia svarade skådespelaren Mikael Persbrandt på pressfrågor om filmen "X&Y", där han spelar sig själv i huvudrollen. I videoklippet medverkar även festivalchefen Git Scheynius. Videoklippet avslutas med Stockholms Varjehandas rekordkorta intervju med Mikael Persbrandt.

 

Öppningsfilmen på den 29:e upplagan av Stockholms internationella filmfestival den 7 november 2018 blev regissören Anna Odells nya film "X&Y". Hon spelar själv "den galna konstnären". Mikael Persbrandt spelar sig själv som "den gränslösa skådespelaren", enligt karaktärsbeskrivningen i Stockholms filmfestivals pressmeddelande.

Eftersom det finns gränser, bland annat moraliska, både i filmen och i verkligheten så är ordet "gränsöverskridande" nog lämpligare än "gränslös" i detta sammanhang.

Anna Odells regidebut var långfilmen "Återkomsten" (2013). Den gjorde stor succé och belönades med Guldbaggen för bästa film och för bästa manus.

"Återkomsten" har ett tydligt budskap: Den beskriver kritiskt mobbning och osunda hierarkier i en skolklass.

Anna Odells nya film "X&Y" har däremot inget tydligt budskap. I stället undersöker den människors manlighet och kvinnlighet och rör sig mellan verklighet och fiktion.

Anna Odell säger i sin programförklaring att hon vill undersöka identitet och vad det innebär att vara människa.

Som konstnär har hon under flera perioder bott tillsammans med Mikael Persbrandt i en studio. Hon ville att de skulle kunna arbeta helt ostört utan yttre faktorer som påverkar dem.

– Vi kommer att utforska både den inre och yttre bilden av oss själva. Tanken är att vi ska komma bortom de mediala bilderna och ta reda på vilka vi egentligen är.

– I studion har vi byggt upp ett förhörsrum. Där ska vi söka efter den absoluta sanningen, säger Anna Odell i sin programförklaring i filmens inledning.

Hon och Mikael Persbrandt rollbesatte sex skådespelare, alter egon, som i filmen försöker gestalta olika sidor av Odell och Persbrandt.

– Genom våra alter egon kommer vi att kunna synliggöra dem vi har varit, dem vi är och dem vi vill vara. Vi har också byggt upp två mottagningsrum där jag och Mikael kommer att träffa var sin psykolog för att bearbeta det som sker.

– Arbetet vi gör ska resultera i en långfilm. Tanken är att filmens manus ska växa fram under arbetet vi gör tillsammans i studion. Sedan kommer jag att skriva under perioderna när vi inte bor där.

– Och det som är så bra är att ingen utanför projektet kommer att få veta vad som är verklighet och vad som är fiktion, säger Anna Odell till sist i sin programförklaring.

Låter det förvirrande? Det är inget mot den förvirring man upplever när filmen visas i biosalongen. Osäkerheten och ovissheten i filmen är mycket avsiktlig – förmodligen för att kunna skylla övertramp i verkligheten på att det ändå bara är en filminspelning. Allt för konsten.

Huvudrollsinnehavarna Anna Odell och Mikael Persbrandt har tacksamma roller: De spelar sig själva. Birollsinnehavarna Trine Dyrholm, Vera Vitali, Jens Albinus, Sofie Gråböl, Thure Lindhardt, Shanti Roney, Peter Engman och Peter Kanerva har däremot otacksamma roller: De ska spela andra personer och saknar manus som vägledning.

Anna Odells konstnärliga grepp i "X&Y" känns till en början originellt och nyskapande. När man sedan läser filmfestivalens tryckta festivalguide om ett liknande berättargrepp av Charlie Kaufman i "Synecdoche, New York" (2008) så känns Anna Odells grepp inte längre särskilt originellt och nyskapande.

De båda filmerna centreras kring en konstnär som försöker utforska verkligheten genom konsten i hopp om att lyckas skapa något innerligt och äkta. I den amerikanska filmen byggs en replika upp av New York i en industrilokal. I "X&Y" har på ett snarlikt sätt olika rum byggts upp i en stor studiolokal.

Efter filmfestivalens visningar har "X&Y" Sverigepremiär den 23 november 2018 runt om i landet.

Sammanfattningsvis ger Stockholms Varjehanda filmen "X&Y" betyget 3 stjärnor (på skalan 1–5 stjärnor).

Recensent: Mac Lennart Lindskog, Stockholms Varjehanda.
Publicerat: 11 november 2018.

 


ANNONS


 

Stockholms internationella
filmfestival invigdes med
världspremiär för Anna Odells
"X&Y" med Mikael Persbrandt


VIDEO (179 sekunder). I Stockholms filmfestivals galainvigning den 6 november 2018 i den nästan fullsatta biografen Skandia medverkade på scenen festivalchefen Git Scheynius, Stockholms nya kultur- och stadsmiljöborgarråd Jonas Naddebo (C), filmen X&Y:s regissör Anna Odell, skådespelarna Mikael Persbrandt, Vera Vitali och Shanti Roney samt producenterna Frida Bargo och Mattias Nohrborg.

 

Stockholms internationella filmfestival 2018 galainvigdes tisdagen den 6 november 2018 och premiärinvigdes dagen därpå med världspremiären av Anna Odells utmanande film "X&Y" med Mikael Persbrandt på biografen Skandia i Stockholm. Totalt kommer 159 filmer från 60 länder att visas under festivalen som pågår den 7–18 november.

Årets Spotlight-filmer är på temat "Democracy in Danger" dvs hotbilden mot demokratin. Samtliga Spotlight-filmer skildrar på olika sätt den tid som vi lever i med propaganda, fake news och populism. Bland annat visas dokumentären "Fahrenheit 11/9" (uppföljare till "Fahrenheit 9/11") av Michael Moore och hbtq-filmen "En armé av älskande" av Ingrid Ryberg.

Stockholm Visionary Award tilldelas i år den iranske regissören Asghar Farhadi. Han besöker festivalen med sin senaste film "Alla vet" med Javier Bardem och Penélope Cruz i huvudrollerna. Farhadi ligger bakom filmer som "Nader och Simin – En separation" (2011) och "The Salesman" (2016), som båda fick en Oscar för Bästa icke-engelskspråkiga film.

Stockholm Lifetime Award 2018 går till den kanadensiska regissören och manusförfattaren Mary Harron. Hon kommer att ta emot Bronshästen och delta i samtal i samband med visningen av hennes senaste film "Charlie Says" den 10 november på Skandia.

Stockholm Achievement Award 2018 tilldelas den svenska skådespelaren Gunnel Lindblom. Prisutdelningen av Bronshästen till henne sker i samband med visningen av Margarethe von Trottas dokumentär "Searching for Ingmar Bergman" den 11 november på Skandia.

– Vi är oerhört stolta över årets program där vi presenterar några av årets absolut bästa filmer. Vi har fler kvinnliga filmskapare än någonsin tidigare. Vi sätter fokus på en demokrati som utmanas av populism och fake news, säger festivalchefen Git Scheynius i ett pressuttalande.

Ett urval av de övriga filmerna som kommer att visas under festivalen är "Capernaum" av Nadine Labaki, "Cold War" av Pawel Pawlikowski, "Vox Lux" av Brady Corbet, "The Kindergarten Teacher" av Sara Colangelo, "Birds of Passage" av Cristina Gallego och Ciro Guerras samt "Skate Kitchen" av Crystal Moselle.

Årets mittfilm är Paul Danos regidebut "Wildlife". Årets avslutningsfilm är "The Favourite" av Yorgos Lanthimos.

Sex lovande talanger har nominerats till Stockholm Rising Star: Alba August (Unga Astrid), Agnes Lindström Bolmgren (Tårtgeneralen), Fanni Metelius (Hjärtat), Christoffer Nordenrot (Den blomstertid nu kommer), Zahraa Aldoujaili (Amatörer) och Yara Aliadotter (Amatörer). Dessa sex nominerade har möjligheten att bli "morgondagens stjärna".

Stipendiet 1 km film är en av Sveriges största kortfilmstävlingar som ger unga filmskapare chansen att utveckla sina filmdrömmar. Vinnaren får göra en kortfilm som visas på nästa års festival.

För fjärde året i rad kommer Stockholms internationella filmfestival och Stockholms stad att dela ut det prestigefulla priset Stockholm Impact Award. Utöver prissumman på en miljon kronor ehåller den vinnande regissören ett unikt konstverk designat av den kinesiske konstnären Ai Weiwei.

Årets vinnare tillkännages under filmfestivalens prisutdelning fredagen den 16 november.

I programmet är en tredjedel av filmerna regisserade av debutanter. Utöver filmvisningar arrangeras också filmquiz, fester, seminarier och Face2Face.

Stockholms internationella filmfestival arrangeras nu för 29:e året i rad. Filmfestivalen startades således 1990. Den har blivit en av de främsta filmfestivalerna i Europa.

I filmfestivalens galainvigning den 6 november 2018 på biografen Skandia deltog det äkta regissörsparet Mary Harron och John C Walsh. Den 10 november tar Mary Harron emot hedersutmärkelsen Lifetime Achievement Award. Hon är känd som regissör av debutfilmen "I shot Andy Warhol" och kultklassikern "American Psycho". I årets festival medverkar hon med sin nya psykologiska dramafilm "Charlie Says" – en obehaglig verklighetsskildring om mördarsekten Mansonfamiljen.

Bland många prominenta personer på den röda mattan under galainvigningen den 6 november på Skandia fanns skådespelarna Stina Ekblad och Johannes Bah Kuhnke.

Publicerat: 10 november 2018.

 


ANNONS